Thailand

Nu ska jag försöka ta tag i det här och skriva lite. Får väl se hur bra det blir..

Vi tar det från början. Flygresan dit. Den gick väl bra, men, what are the odds?
 de senaste flygningarna, och då reser jag inte särskilt ofta, har jag fått plats framför en vägg, så man inte kan fälla tillbaka stolsryggen. på en 10h flygning blir det lite drygt... Men vad är oddsen att man ska få en sån plats, på ett flygplan med nästan 600 platser? lite otur. Men för att se det från den ljusa sidan, jag hade inga jobbiga skitungar bakom mig som satt och sparkade i stolsryggen.
Men varför har de ens sånna platser? Varför konstruera planets interiör på det sättet?

okej, vi fortsätter... I Thailand är det fuktigt och klibbigt, men underbart varmt. Försäljarna på gatan kan mer svenska än engelska i många fall, det märkte vi redan första dan. 
De flesta dagarna var ganska lika, mulet och ca 35 grader varmt. Då gör det inte så mycket om det är mulet. Jag brände näsan i alla fall. 
Tredje dan blev jag magsjuk och var på hotellrummet hela dagen och även kvällen efter det. Det gjorde inte så mycket, eftersom det hällregnade nästan hela dan. Men det hade ju varit trevligare att äta middag ute med familjen än att ha picnic själv på badrumsgolvet.
Nästan varje dag åkte vi ut till de små paradisöarna utanför Aonangs kust. Där såg allt ut precis som på bilderna i resemagasinen. Korallvita stränder, grönt vatten och höga palmer. Otroligt vackert.


Min favoritö, Poda

div align="left" style="text-align: left">På lördagen var vi på vår första riktiga utflykt, elefantsafari. Kul nå så jävulskt.
Vi började med att åka kanot i två timmar medan vi tittade på ormar och apor, etc.
Sen efter lunch fick vi rida på elefanter. Det var lite läskigt i början. Faktum är att det var läskigare och gungigare att sitta i den lilla soffan på ryggen än framme på huvudet. Eller halsen var det väl rättare sagt. Häftigt var det i alla fall. Sen tog vi en paus vid ett vattenfall mitt inne i jungeln där vi badade innan vi red tillbaka. om man nu kan säga rida elefant. Åkte, rättare sagt. 


I början på vecka nr. 2, tog vi en speedboat ut till Bamboo Island. Tanken med den resan var väl att vi skulle snorkla i vid en av de bästa snorkelstränderna i området, men det blev lite svårt pga av meterhöga vågor. Men kul var det, och förhoppningsvis blev det några bra bilder med undervattenskameran. Det återstår att se.
På tisdagen den sista veckan började solen äntligen stråla. Då blev det ännu varmare. Det fanns inget annat att göra än att ligga och guppa i det 30° vattnet och hoppas på att det skulle ge lite svalka.

Senare den veckan medan brorsan var och dök, åkte jag ut med päronen till Phi Phi öarna. En speedboat dit hade nog varit det snabbaste alternativet, men efter att en tjej skadat ryggen i en sån sist vi åkte, bestämde vi oss för att ta färjan istället. Den tog oss ut till en strand som jag inte kommer ihåg namnet på, men där de spelade in The Beach i alla fall. Där låg vi och snorklade i en timme, fantastiskt vackert. Som sagt, hoppas bilderna blir bra. Är dock fortfarande lite besviken på att jag inte fick se någon clownfisk. Men det fanns gott om andra firrar att titta på.
Sen åkte vi in till stora Phi Phi Don för att äta och shoppa lite innan vi åkte hem igen.


De sista dagarna var lika bra de. Supersoliga och fyllda med bad. Tycker det fortfarande gungar i skallen från vågorna när man sluter ögonen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0